English فارسی
دو شـنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
عضویت در خبرنامه عضویت در خبرنامه
نرخ بهره بانکی
$ £  
3.77 0.78 1.99 : ثابت
1.839 -0.26 0.892 : شناور
سرویس های خارجی
UP EDFI َADFIAP Asian Bankers Association World trade organization Unctad DOWN
آرشیــو

زیتون می خورم پس هستم

زیتون می خورم پس هستم

آشنایی با زیتون
غلامحسین علم جمیلی
درخــت زیتون بومی ناحیه مدیترانه است که به ارتفاع سه متر در شرایط مساعد رشد طولش به 12 متر می رسد. انواع زیتون برحسب چگونگی تولید و خصوصیات شیمیایی و طعم به چند دسته تقسیم می شوند. روغن زیتون بکر یا خام (Virgin) روغنی است که فقط با روش مکانیکی یا سایر روشهای فیزیکی و تحت شرایط خاص حرارتی که به تغییر در ساختارتری گلیسریدها ی روغن منجر نشود بدست می آید و به جز عملیات شستشو، جدا سازی، سانتریفیوژ نباید تحت فرآیند دیگری قرار گیرد این نوع روغن برحسب اسیدیته و عطر وطعم به سه گروه زیر تقسیم می شوند :
گروه اول: روغن زیتون بکر ممتاز(Extra Virgin)  دارای عطر و طعم و میوه ای بسیار دلپذیر و میزان اسیدیته آن حداکثر 1 درصد برحسب اسید ائولیک است .
گروه دوم: روغن بکر خوب (Fine Virgin) دارای طعم و مزه خوب و کمتراز گروه اول اسیدیته آن 2 درصد است .
گروه سوم: روغن بکر معمولی که میزان اسیدیته حداکثر 3/3 درصد برحسب اسید ائولیک است .
 
 

 

روغن زیتون تصفیه شده (Refined)
از تصفیه روغن زیتون بکر بدست می آید وحداکثر اسیدیته 5 درصــــد است و کیفیت آن کمتر از روغن های بکر است. از تفاله زیتون باقیمانده از روغن کشی با استفاده از هگزان یا دیگر حلال های رایج، روغنی بدست می آید که به اصطلاح روغن زیتون گوگردی می گویند که پس از تصفیه آ ماده برای مصرف در رستوران ها و پخت غذاهای خاص استفاده می شود و بندرت در مغازه ها بفروش می رسد. هرچند بازرسان اداره نظارت دریافته اند که بعضی روغن های خارجی که با بسته بندی شیک بفروش رسیده، چیزی به جز روغن گوگردی داخل آنها نبوده است .
 
 
نگهداری روغن زیتون
   براساس تحقیقات دانشمندان ایتالیایی نور موجب از بین رقتن بسیاری از آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون می شود. بنابراین روغن خریداری شده را در جای خنک و تاریک و دربسته بندی نگهداری کنید و هرگز شیشه روغن زیتون در کنار اجاق گاز که گرمترین جای آشپزخانه است قرار ندهید.
خواص جادویی روغن زیتون : روغن زیتون باعث کاهش فشار خون و کلسترول بد(LDL)  و افزایش کلسترول خوب (HDL)  خون میشود دارای موادی است که سرطان و سالخوردگی را بتعویق می اندازد و راز طول عمر کسانی که یک عمر را با روغن زیتون سرکرده اند مشخص می شود. محققان ایتالیایی دانشگاه میلان اعلام کرده اند روغن زیتون در جلوگیری از پیری زودرس و سرطان پروستات، رحم دستگاه گوارش، دیابت، و چاقی معجزه می کند و از جمله خواص جادویی نهفته در روغن زیتون جلوگیری از پلاک در جدار شریان ها و انسداد رگها می باشد.
 
ایران جایگاه مهمی در توسعه زیتون جهان دارد
مدیراجرایی شورای بین المللی روغن زیتون جهان IOOC با قدردانی از جمهوری اسلامی ایران در توسعه کشت باغات زیتون طی پنج سال گذشته گفت: "این اقدامات سبب شده ایران جایگاهی مهم در توسعه زیتون جهان پیدا کند." آقای جب الصیر درحاشیه بازدید از بزرگترین باغ زیتون یکپارچه در شهرستان گنبدکاووس افزود: "ایران بعنوان عضو جدید شورای بین المللی روغن زیتون خیلی زود توانست جایگاه خود را به عنوان عضو مهم این شورا پیدا کند." همچنین در خصوص فرهنگ مصرف زیتون در کشور ایران گفت " به رغم توسعه باغات زیتون درایران هنوز سرانه مصرف زیتون کشور ایران در مقایسه با سایر کشورها پایین است و بایستی دراین خصوص فرهنگ سازی کنید" لازم به یاد آوری است در شهرستان مذکور 5000 هکتار باغ زیتون وجود دارد که 1300 هکتار متعلق به شرکت رضوان و 7000 هکتار آن مجهز به سیستم آبیاری قطره ای است.


 


بازدید : 17061 تاریخ : 1392/7/15
نظرات ..
تصویر مجدد